De leerstoel Contentmarketing aan de Universiteit van Amsterdam wil bijdragen aan de professionalisering van het vakgebied door
De leerstoel gaat terug naar 2006. Deze luisterde toen nog naar de naam Leerstoel Customer Media. Edith Smit was de eerste bijzonder hoogleraar; momenteel is zij full time professor bij Communicatiewetenschap. Zij is in 2011 opgevolgd door Peter Kerkhof, inmiddels hoogleraar op de VU. In zijn periode is het accent verschoven naar social media. Na zijn vertrek is de leerstoel in 2015 zijn derde fase ingegaan met Ed Peelen als bijzonder hoogleraar. Een herijking heeft plaatsgevonden. Met het fors groeien van het aantal communicatiekanalen, het uitgroeien van social media, de verdringen van het ouderwetse produceren en zenden door activatie en curatie, het op retour zijn van lineaire tv en print, het toenemen van het belang dat wordt gehecht aan het boeken van meetbare resultaten, is het onderwerp van de leerstoel content marketing geworden.
De leerstoel wordt mede mogelijk gemaakt door de Stichting Leerstoel Contentmarketing. De Stichting is not for profit en heeft geen winstdoelstelling. Professionals kunnen hierin vanuit hun organisatie op verschillende manieren participeren. Jaarlijks wordt de jaarrekening gepubliceerd waarin verantwoording wordt afgelegd over binnengekomen, bestede middelen en bereikte resultaten.
De Leerstoel Contentmarketing wordt gerealiseerd dankzij de inzet van verschillende content professionals: